Jaguar XJ-S fyller 50 år.

Chefredaktörens favorit fyller 50

En svart dag för Modena, Stuttgart och Torino.” Det kunde en läsa på annonser från Jaguar som med dessa ord presenterade XJ-S-modellen 10 september 1975.

Hösten 1975 rullade en ny modell ut från Jaguarfabriken i Coventry. Företagets legendariska E-type hade fått en efterträdare: långfärdsvagnen XJ-S som inte delade mycket med E-Type, förutom V12-motorn på 5,3 liter.

Modena, Stuttgart och Torino då? Tanken var väl att Jaguar med den nya GT-modellen skulle utmana vissa modeller av Ferrari och Maserati, exempelvis 364 GT4 respektive Khamsin och Merak. Båda dessa tillverkare hade verksamhet i området runt Modena. Stuttgart representerades av både Mercedes-Benz SL-serie och Porsche 911. Men Torino? Där var det kanske främst Lancia Beta siktet var inställt på.

XJ-S fick till en början utstå en hel del kritik, främst för att den jämfördes med E-Typen som den inte alls var tänkt att efterlikna. Men modellen fick också kritik för sitt utseende och för dess bränsleekonomi. Trots det svala mottagandet blev XJ-S, och senare XJS, en av företagets mest långlivade modeller. Den sista bilen lämnade fabriken 1997. Då hade drygt 115 300 exemplar tillverkats i en rad olika modeller med allt från raka sexor på 3,6 liter till sexliters V12-motorer.

DSC_0721-webb

En av världens kanske mest ikoniska bilmodeller – Jaguar E-type.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Rulla till toppen