Intet nytt under solen

En nyhet är mycket sällan en nyhet. Det fick jag en gång lära mig av en nyhetschef på en tidning jag då arbetade på. Som av en händelse fick vi ett pressmeddelande från Svenska Fordonsbranschen härom dagen.

Rubriken på pressmeddelandet är ”Återbruk av fordonsdelar kan halvera utsläppen”. Och texten fortsätter: ”Renoverade delar minskar klimatpåverkan i tillverkningsledet med 50–80 procent jämfört med nytillverkade delar. Fordon behöver därför konstrueras för service och reparation redan från början.

Som de gjorde förr i tiden alltså?

Gott om utrymme i bland annat Fords motorrum. Här på en verkstad 1969.
Foto: Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images
Gott om utrymme i bland annat Fords motorrum. Här på en verkstad 1969.
Foto: Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images

Det fick mig också att gräva i arkivet, för jag hade en känsla av att jag sett något liknande tidigare. Mycket riktigt. I en liten skrift betitlad Rationella bilreparationer utgiven och tryckt av Folksam i februari 1968. Fast då var det inte utsläppen som stod i fokus, utan kostnaderna för att reparera en bil.

I skriften nämner Folksam bland annat användning av ekonomireservdelar vid reparationer och nya tekniker för skarvning av plåt. Det finns också ett avsnitt som heter Begagnade reservdelar. Jag citerar stycket i sin helhet:

Sedan Folksam 1964 aktualiserade användning av felfria begagnade delar vid skadereparationer har antalet sådana ökat. För närvarande finns emellertid ingen lämplig organisation för distribution och försäljning av begagnade reservdelar. Tills vidare får därför försäkringsbolagen söka styra försäljningen av demonteringsbilar till företag som är villiga att samarbeta på detta område.

Intressant läsning i Folksams broschyr från 1968.
Intressant läsning i Folksams broschyr från 1968.

Nu har vi ju faktiskt bland annat bildelsbasen.se att tillgå. För att inte tala om alla marknader där vi hittar nya och begagnade delar till våra fordon.

Vi veteranfordonsentusiaster ligger alltså redan i framkant på miljöområdet. Fast det visste vi ju redan. Intet nytt under solen.

Från en verkstad 1961 där två lärlingar får lära sig att renovera en startmotor.
Foto: Paul Walters Worldwide Photography Ltd./Heritage Images/Getty Images
Från en verkstad 1961 där två lärlingar får lära sig att renovera en startmotor.
Foto: Paul Walters Worldwide Photography Ltd./Heritage Images/Getty Images
Rulla till toppen