En nyligen genomförd studie i Storbritannien visar att veteranfordonshobbyn bidrar med 7,3 miljarder pund, motsvarande cirka 92 miljarder kronor, till landets ekonomi varje år. Hur är det i Sverige?
Studien, National Historic Vehicle Survey 2025, visar också att sektorn sysselsätter omkring 34 500 personer i allt från restaurering och reservdelstillverkning till evenemang och museiverksamhet. Nästan två miljoner fordon klassas som historiska i Storbritannien, och genomsnittsentusiasten lägger motsvarande cirka 65 000 kronor per år på sitt fordon.
I Storbritannien står historiska fordon för 0,2 procent av all körning på vägarna. Det är alltså kultur på väg med minimal miljöpåverkan men med stort ekonomiskt och kulturellt värde.
Svenska förhållanden
Hur ser det då ut i Sverige? Det finns, såvitt vi vet, inga motsvarande siffror. Vi vet dock att det för närvarande finns omkring 720 000 fordon äldre än 50 år i Sverige. Återstår för oss att ta reda på hur många som är 30 år eller äldre.
Veteranfordonshobbyn i Storbritannien sysselsätter alltså cirka 34 500 personer. Om vi antar att det procentuellt sett arbetar lika många i Sverige blir motsvarande siffra cirka 5 200 personer. Om något skulle inskränka möjligheterna att arbeta med veteranfordon skulle det öka arbetslösheten i Sverige med drygt en procent jämfört med att antalet arbetslösa i september 2025 var cirka 475 900 personer. Inget dramatiskt kanske – utom för dem som blir drabbade.
Veteranbilar en ren vinst för samhället
Om vi för enkelhets skull antar att svenska entusiaster lägger lika mycket per fordon som sina brittiska kolleger blir siffran minst 47 miljarder kronor. Bara momsen på det blir cirka nio miljarder kronor.
Veteranfordonshobbyn i Sverige betalar i princip alltså mer än hälften av statens budget för Kultur, medier, trossamfund och fritid. Och då har vi bara tittat på momsen …




