Fråga
Här kommer min fråga.
För en tid sedan körde jag med handbromsen lite åtdragen på ena bakhjulet. Jag körde så kanske 20mil, kanske mer. Hur påverkar det här diffen? Vad kan gå fel?
Efter den här händelsen har jag fått ett oljud i bilen som jag tror kommer från diffen. Det låter värst på låga varvtal; ungefär som när man vevar en gammal handmangel – om nu någon kommer ihåg hur det lät …
Med vänliga hälsningar
Thore
Svar
Hej Thore!
Differentialer är tåliga saker och jag har svårt att tro att din körning med handbromsen åtdragen skadat annat än bromsarna. Har du kollat dessa så att inte beläggen är sönderbrända, eller på väg att lossna? Den belastning som handbromsen ger, på ena hjulet i ditt fall, är ingenting mot den kraft som överförs till vägbanan när du kör. Undantaget om handbromsen tar så ojämnt att du kört med ett låst bakhjul i 20 mil, vilket låter väldigt osannolikt, även på snöiga vägar. Differentialdreven, vars uppgift är att låta drivhjulen rotera med olika fart (kurvtagning), snurrar inta många varv under bilens livstid. Vid körning genom en kurva blir det ett fåtal varv beroende på kurvans längd och radie.
Oljud i bilar kan vara svåra att härleda då det handlar om så kallade stomburna ljud. Min gamla Opel Kadett hade ett missljud i ett bakhjulslager som jag trodde kom från höger sida. Jag lade då en kompis i bagaget och körde några mil. Han hävdade att ljudet kom från vänster sida – jag bytte på bägge sidorna! Jo, en handmangel med dess rakskrurna drev har jag hört någon gång. Men om du har ett lågfrekvent oljud (typ brummande) så kan det även vara bakre knutkorset. Alternativt kan det ha brutits av en kugg i pinjongen (det lilla drevet i slutväxeln). Om du har en sliten slutväxel (lager och/eller kugghjul) brukar den ”sjunga” istället för att brumma. Börja med att kolla knuten. Lossa även kåpan på bakaxeln och titta om det ligger några metalldelar i botten av slutväxeln. Lite fint ”spån” kan förekomma, men flisor och större detaljer innebär att något allvarligt har hänt.
Jim Lundberg



