Klen gnista på Suzuki

Fråga

Har för första gången på snart 30 års hojåkande fått problem med svag gnista till ett stift. Har inte mätt upp den än men kom på att jag inte har den blekaste hur tändkabeln är fäst i tändspolen, har en Suzuki GS 1000 G från 1981. Ser ut att vara en enhet. Anslutningen ser tät och ok ut. Bytt tändhatt har gjorts någon gång under alla år men kabel aldrig. Byter man spole med kabel eller kan man bara ersätta en dålig kabel?

Undrar Peter.

Svar

Tyvärr så finns det tändspolar där tändkabeln är en integrerad del. Tanken är då att man byter hela enheten när något gått sönder. En tändkabel med kopparkärna håller i princip hur länge som helst, medan en med kolkärna (radioavstörd) försämras med åren. Man kan kanske karva ur den gamla kabeln och ersätta den med en ny, men har man otur så skadas tändspolen. Man bör också tänka på att elektroniska tändsystem kan vara känsliga, och att ett byte från kol- till kopparkablar kan skada elektroniken.

Fast dålig gnista kan bero på flera saker. Har du kollat att elektronikboxen får tillräckligt med ström? Likadant med tändspolarnas primäruttag (lågspänning)? Dålig kontakt på grund av oxid och glappa kontakter kan sänka spänningen (12 volt från batteriet) till dessa detaljer så att effekten sjunker. Kolla alla anslutningar. Borsta rent alla kontakter och smörj in dem med vaselin.

Jim Lundberg

Rulla till toppen