Fråga
Hej
Jag håller på att greja med en NV11 och har fått problem med hjullagren på mina hjul. Det har ju varit kulor som har suttit i en ring, men den ringen finns inte till mina hjul utan bara lösa kulor. Jag har tagit loss allihop, gjort rent, och satt ihop det igen. Problemet är att det går fruktansvärt trögt, och det kommer lite oljud trots nya kulor. Släpper man på konan på hjulaxeln så glappar det i stället. Behöver man annan dimension på kulor när man har lösa kulor?
Mvh
Jörgen
Svar
Om du hör oljud och lagret kärvar det minsta är någonting fel. Ett vanligt fel är rostporer i lagerbanorna. Ett sådant lager kan gå att använda, men både kulor och banor kommer att få en begränsad livslängd. I värsta fall kan lagren skära ihop när man kör och det kan vara direkt livsfarligt eftersom hjulet då kan låsa sig okontrollerat. Vi tog isär ett NV-hjul för att mäta litet. I vårt hjul sitter det 11 stycken kulor med diametern ¼” (6,35 mm) på varje sida av navet. Hållaren för kulorna har en ytterdiameter på 40 millimeter. Man bör nog ha en kulhållare om det var så original. Diametern på kulorna bestäms av innerradien på konor och lagerskålar och bör inte ändras. För stora kulor kommer att rida på lagerbanornas kanter och för små kulor kommer att ha svårt för att lägga sig i rätt spår i lagerbanan. När man drar fast den mutter som låser konan i lagret måste man tänka på att det alltid finns ett litet glapp i konans gängor, och när man drar åt denna mutter kommer konan att flyttas ytterligare en bit in mot kulorna. Det här är lite trixigt, men justera konan så att det blir ett litet glapp i lagret och dra sedan åt muttern. Därefter kan man känna hur det blev. Ett litet glapp är bättre än ett hårt ansatt lager. Om det skall vara lösa kulor i ett lager gäller det att inte stoppa i för många! Det ska alltid finnas ett spelrum mellan kulorna och föser man ihop alla kulorna ska det bli ett gap motsvarande en halv kula ungefär.
Jim Lundberg



