Vart ska slangen?

Fråga

Hej!

Jag har vad som kan låta som ett ganska banalt problem. Problemet är som följer:

Jag har en Suzuki GSX 750 från 1982. Den hade när jag köpte den stått still väldigt länge. I och med detta så har ju givetvis packningar och dylikt torkat och när cykeln startas igen så börjar diverse vätskor att läcka. Jag och en vän skruvade då bort förgasarna för att se om vi kunde fixa problemet. Strax efter detta föds min dotter och allt stannar upp, så jag bestämde mig för att lämna in cykeln istället. Nu är problemet att verkstaden inte vet hur slangarna ska gå ifrån förgasarna till tanken, och jag kommer givetvis inte ihåg efter ett års uppehåll. Det går nu tre slangar från förgasarna men bara två ställen att ansluta slangar till på tanken. De undrar om det ska sitta någon t-koppling på två av dessa och en slang till kranen? Vad jag och min vän minns så satt det ingen t-koppling och jag hittar ingen sådan. Frågan är nu vart man kan få info om hur detta ska vara, plus några bilder som kan underlätta.

Vore tacksam för svar på denna konstiga fråga.

Varma hälsningar
Henke

Svar

Hej!

Min erfarenhet av japanska hojar är högst begränsad, men bensinkranarna är ofta vakuumstyrda vilket innebär att kranen stängs när motorn stannar och omvänt. I så fall ska det gå en vakuumslang från insuget till kranen som med hjälp av undertryck ”talar om” för kranen när den skall öppna respektive stänga. Tittade under tanken på en GSX 400-E från samma år och där finns det bara två slangar från bensinkranen – en för bensin och en för vakuum. Kan det vara så att den tredje slangen från förgasarna är en ventilation av något slag och ska hänga ”löst” utan anslutning? Kolla med en Suzukiverkstad så får du svaret!

Jim Lundberg

Rulla till toppen