Fråga
Hej!
Jag har för mig att jag ganska nyligen har sett en liten artikel om hur man gör för att en cykeldator, monterad på en moped, inte ska störas av tändningspulserna. Har letat igenom de senaste numren av Classic Motor men hittar inget. Har jag möjligen drömt alltihop?
Vänliga Hälsningar,
Kjell Norbäck i Västerås
Svar
Nej då – du har inte drömt! Det var en liten notis för ett antal år sedan. Jag minns inte vilket nummer av Classic Motor det var, men jag minns hur man gör. Jag hade samma problem på min moped. Man kopplar en liten kondensator mellan de två kablarna som går ner till givaren vid hjulet. Kondensators värde är inte så kritiskt – testa med 1 mikrofarad. Är värdet för högt kommer kondensatorn även att ”svälja” pulserna från givaren och då får man inget utslag på mätaren. Är värdet för lågt kommer mätaren att bete sig som den gjorde utan kondensator. Min kondensator är nog på 0,18 mikrofarad om jag minns rätt. Givarkabeln fungerar som en antenn och tar upp störningar och det gäller därför att placera kondensatorn så nära mätaren som det går, annars kan störningarna från tändsystemet ändå slinka in i mätaren. Även dragningen av givarkabeln kan påverka resultatet. Dra den så långt från mopedens kablar som det är möjligt, och korta gärna av kabeln (= sämre antenn) om det går.
Jim Lundberg



