Plus- eller minusjord?

Fråga

Min Royal Enfield J2 från 1953 har ett 6-volts elsystem. Jag är osäker på om man skall dra plus eller minus till ramen. Såvitt jag minns skall det vara plus till jord/ram. Jag har även en Norton ES2 från 1950, egentligen har jag samma fråga om den. Jag kan i och för sig kolla på cykeln direkt, men expertråd är alltid välkomna.

mvh Claes

Svar

I den svenska utgåvan av Royal Enfields instruktionsbok (1947) står det följande: ”Om batteriet tages bort från motorcykeln måste pluskabeln isoleras så att den icke kommer i kontakt med jord.” Då var den alltså minusjordad, men jag är osäker på hur det var 1953. När det gäller Norton ES2 har jag tyvärr inga uppgifter om polaritet. Man kan i och för sig vända på generatorns polaritet genom att koppla batteriet som man vill ha det och sedan kortvarigt (mindre än en sekund) ansluta en bit kabel mellan generatorns ”F” och batteriets icke jordade pol. Då ändras restmagnetismen i fältlindningens polsko och med den även generatorns polaritet. Man bör då byta plats på sladdarna till amperemätaren som annars går ”baklänges” med den nya polariteten. Ingenting ska kunna ta skada av denna åtgärd, men i vissa fall ska reläet vara avsett för antingen den ena eller den andra polariteten för att fungera optimalt. Kolla på reläanslutningarna både på din Royal Enfield och din Norton – dessa brukar vara märkta ”F A D E”, där F går till generatorns fältlindning, A till amperemätaren, D till generatorns ankare och E till jord (ramen). Mät mellan A och jord med ett mätinstrument. Om A är positiv (plus) har hojen minusjord och tvärtom. Det kan även finnas ett plus- eller minustecken på reläet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen