Fråga
Hej.
Jag har ganska nyligt köpt en Rex Villiers 125 cc, årgång 1954 tror jag¿
När jag en dag var ute och körde en sväng så dog den bara. Har kollat gnistan och den verkar mycket svag, (tändspolen, kondensatorn?)
Då jag inte kan så mycket om en tvåtaktares tändsystem, undrar jag om du kanske har något tips på vad det kan vara?
Mvh Emil
Svar
Gamla tändsystem har ofta gjort sitt. Dåtidens isolationsmaterial är ofta hygroskopiska, vattenupptagande, vilket leder till invändiga överslag. Dessutom slits delarna även mekaniskt. Svag gnista kan bero både på tändspole- och/eller kondensatorfel. Fast det kan även bero på ett inställningsfel hos tändsystemet. Det finns något som heter fältbrytningsavstånd (även kallat abriss), och för att göra en lång historia kort handlar det om att justera brytaravståndet så att brytarna öppnar när magnetflödet genom tändspolens kärna ligger på maximum. Minskat brytaravstånd ger ökat fältbrytningsavstånd och omvänt. Man kan laborera lite med brytaravståndet för att se om gnistan blir starkare, men för det mesta måste man byta tändspole och kondensator.
Att då köpa delar som är lika gamla som de man ska ersätta kan leda till samma problem som tidigare. En gammal tändspole kan, trots att den är oanvänd, vara förstörd av fukt. Det bästa är att låta linda om originalspolen samt att köpa en nytillverkad kondensator om du vill ha en driftssäker hoj. Personligen så bygger jag om mina tändsystem så att jag får en (modern) utanpåliggande tändspole som man gömmer under bensintanken. (se bifogad ritning)
Jim Lundberg





