Tändningsproblem på Suzuki T500 tvåtakt

Fråga

Under vintervilan har jag bytt brytare och sett över förgasarna. Den startar på första kicken och går okej. Efter ett par kilometer lägger ena cylindern av på låga varv och hackar igång när man drar på och kommer igen på bägge cylindrarna som en spark där bak. Detta körsätt blir i längden alltför spännande för mig och medtrafikanterna :-). Hur beter sig kondensatorn exempelvis när den blir varm eller börjar ge upp? Verkar vara temperaturberoende. Om det vore bränslet borde den ju krångla även när den är kall, eller…?

Gick helt ok i höstas. Jag har bytt tändstift till tidigare typ utan resultat.

Yngve

Svar

På 60- och 70-talet var inte tvåtaktstekniken så utvecklad som den är i dag och japanska tvåtaktsmotorcyklar från den tiden behövde stora mängder bränsle för att ge hög effekt. Kawasaki utvecklade speciella tändsystem som skulle orka med att tända allt bränsle som ”forsade” in i förbränningsrummet. Även om Suzuki T500 har ett måttligt effektuttag på 47 hästkrafter relativt Kawasakis motsvarighet (H1) på 60 hästkrafter är det noga med att tändsystemet är i toppskick. Om en motor börjar misstända när den uppnått arbetstemperatur är tändspolar och kondensatorer ofta orsaken. Anledningen är att dessa komponenters inre isolering håller på att brytas ner, och ju varmare komponenten blir desto sämre fungerar isoleringen. Till slut blir det överslag. Om isoleringen sedan kallnar kan det gå en stund till, men när det åter blir varmt – ja, då börjar problemen igen. Byt kondensatorer, stift och tändkablar så bör det fungera igen, men testa gärna tändspolarna i en tändspoleprovare också.

Jim Lundberg

Rulla till toppen