Mer om gnistan till gamla tvåtaktare

Fråga

Hej Jim!

Bra tips till Rex 125 cc. Några frågor inställer sig genast. Vad för spole bör man skaffa, och var? Kan man använda ljusspolen med den spänning av cirka 6 volt som den lämnar vid kick eller trampning? Har byggt en tändspoleprovare enligt Din anvisning. Fungerade utmärkt! Gnistgap på 10 mm fungerar också trots lite uppvärmning av spolen. Om man ökar vill gnistan slå från utgång spole till ankare. Är det normalt?

MVH
Per (Blixt 98 och HVA 281)

Svar

Hej Per!

Man använder stommen till sin gamla tändspole som kraftkälla till den nya, utanpåliggande tändspolen. Ta morakniven och tälj bort all koppartråd på din tändspole, men försök att inte skada isoleringen närmast stommen. Den behövs för att skydda koppartråden som ska lindas på. Så här går det till: skaffa emaljerad (lackad) koppartråd med en diameter på 0,6 – 0,8 mm. Längden brukar vara runt 10 – 12 meter. Avisolera tråden i ena änden och löd fast denna i stommen (jordpunkten), ofta i närheten av skruvhålet genom polskon. Linda sedan, varv mot varv, tills du fyllt utrymmet på bredden. Lägg på ett lager maskeringstejp över det första lagret och linda på ett lager till. Tejpa mellan varje lager. Totala antalet varv är inte så kritiskt – om svänghjulet har fyra magneter lindar du på 220 – 240 varv och har hjulet sex magneter kan det räcka med 180 – 200 varv. Dra gärna en krympslang över den färdiga spolen – den både skyddar och fixerar. Anslut sedan spolen till kondensatorn/brytarna och dra avslutningsvis en kabel härifrån till den utanpåliggande tändspolen – klart!

Man kan även använda en ljusspole som kraftkälla, men då får man skaffa en extra. Spolen orkar inte med både tändning och lyse. 10 millimeter gnista är klart godkänt! Öka inte gapet mer än så – då kan spänningen i spolen bli så hög att den inre isoleringen skadas. Att gnistan hoppar från utgången till ankaret (stommen) är fullt normalt under förutsättning att gnistgapet är för stort. Skulle gnistan välja denna väg trots att gnistgapet bara är runt 5 mm är det förmodligen fel på isoleringen utanpå spolen. Vid 5 mm gnistgap kommer spolen nämligen att ha samma förutsättningar som vid 0,5 mm elektrodavstånd på tändstiftet. Kompressionen i motorn försvårar gnistans väg mellan elektroderna vilket kräver hög tändspänning. (på bilden syns ett ombyggt Stensholmsystem)

Jim Lundberg

Rulla till toppen