Fråga
Hej !
Jag har en Volvo P1800 S, årsmodell 1969. Bilen har 2-krets bromssystem, skivor fram och trummor bak. Problemet förra säsongen var att bromsarna bak blev varma (trumbromsar). Jag började med att byta ut bromscylindrarna där bak. Detta hjälpte ej.
Därefter fick jag tipset att byta de två slangarna ca 30 cm långa som sitter före
bakaxeln då dessa kunde vara igentäppta och ej kunna släppa tillbaka oljan igen. Nu har jag bytt dessa två slangar men det har också uppstått ett nytt bromsproblem. Jag har försökt att lufta systemet men får bara broms på ena bakhjulet. Bromspedalen känns inte okej och när motorn startar blir motståndet i bromspedalen lättare/sämre.
Före de två slangarna sitter 1 ”burk”/slang. Vad har dessa för funktion, kan felet vara här? Eller sitter det i huvudcylindern?
Tack på förhand
Hälsningar JH.
Svar
På dessa tvåkretssystem sitter två reduceringsventiler (”A” på bild 1) vid bakaxeln som ska förhindra att bakhjulen låser sig. Det bör vara dessa ”burkar” du nämner. Dessa kan i och för sig krångla, men det verkar osannolikt att bägge går sönder samtidigt. Ett annat fel som kan uppstå är att huvudcylinderns (”B” på bild 1) utjämningshål inte friläggs när kolvarna går tillbaka när man släpper upp bromspedalen. När man ska lufta dessa bromssystem går man efter den ordning (1 – 8) som visas på bild 2.
Jim Lundberg





