Fråga
Är nästan klar med lätt renovering av ett fint exemplar av en Husqvarna Cornette 41221, från 1961. MEN, elens kopplingsschema slutar för tidigt. Jag har inget som hjälper mig förbi plintarna bakom strålkastaren och vid omkopplaren på styret. Blir helt tokig på den som tidigare bytt kablar och samtidigt bytt färg på varenda stump. Har ni några kopplingsschema för plinten vid lamphuset och för omkopplaren. Jag saknar ”ledtrådar”, om man kan uttrycka sig så…
Svar
Elsystem på mopeder är normalt ganska enkla, men om någon varit där och ”ställt till det” kan det bli lite av en mardröm att reda ut.
Det bästa jag kan åstadkomma är detta Stefaschema från okänd Husqvarna. Här finns både bromsljus och separat matning till baklampan. Om din moped saknar dessa struntar du i bromsljuset och drar dessutom strömmen till baklampan från ljusomkopplare på styret. I Sverige har vi alltid varit förtjusta i olika standarder, och följaktligen finns det en standard för mopedsladdarnas färger! Detta gällde 1965:
Belysning från motor: Gul.
Baklampa: Grå.
Kortslutningsknapp: Svart.
Helljus (lampa till omkopplare): Gul/svart
Halvljus (lampa till omkopplare): Vit
Tuta: (från motor): Svart eller gul
Tuta: (från knapp): Brun
Bromslampa: Grön
Jim Lundberg



