Magnettändning på stationär motor

Fråga

Har en stationär motor som inte har någon gnista från tändspolen. Det sitter ett svänghjul som har en tändspole på utsidan. Har avståndet till svänghjulet stor betydelse? Vad skall motståndet vara på premiär/sekundär sidan på spolen. Viket omsättningstal är normalt på dessa spolar. Har en liten spänning ut på tändkabeln när jag mäter men en multimeter och snor runt svänghjulet.

Mvh

Janne

Svar

Det enda säkra sättet att avslöja en defekt tändspole är att köra den i den tändspoleprovare där den får visa vad den klarar, särskilt under driftstemperatur. En multimeter (universalinstrument) hinner inte registrera de korta spänningspulserna som ett tändsystem avger när man drar runt det vid start, utan här krävs ett oscilloskop om man vill se vad som händer. Omsättningstalet, alltså förhållandet mellan primär- och sekundärlindningens lindningsvarv (och upp/nertransformering) ligger på cirka 1:50.

Fast det kan man inte utgå från om man gör en ren resistansmätning med en multimeter då trådtjockleken skiljer sig åt rejält mellan de två lindningarna. Primärtråden brukar ha en tjocklek på 0,4 – 0,5 mm, medan sekundären ofta håller 0,05 mm. I praktiken blir det då så att primären uppvisar något enstaka ohm i resistans, medan sekundären uppvisar några tusen. Detta skulle innebära ett ”omsättningstal” på kanske 1:3000 eller mer tack vare att likströmsmotståndet skiljer sig åt i olika tjocka trådar. Avståndet mellan tändspolen och svänghjulet har betydelse och bör vara så litet som möjligt utan att delarna rör vid varandra. Ett vanligt mått mellan spole och magnet är 0.1-0,2 mm, men det gäller då att man inte har glapp i vevaxelns ramlager.

Jim Lundberg

Rulla till toppen