Fråga
Hej Jim.
Vi är ett gäng glada män mellan 40 och 50 år gamla, och vi åker ca 100mil per år på våra gamla qvarnor.
Vår fråga är: varför får den så kallade Svartqvarnan (modell 24) så ofta loppa på stiftet?
Är det så dålig förbränning i dessa äldre med lite enklare cylindrar och kolv? Den senare modellen 27 får nästan aldrig loppa.
Våra motorer är i synnerligen gott nyrenoverat skick, så det kan inte vara gammal smuts, som kan bli i dessa motorer som har gått med motorolja blandad i bensinen under sina första 20 år.
Mvh
Lars
Svar
Husqvarnas modell 24 har det lite primitiva tvärspolningssystemet där man har en överströmningskanal mitt emot avgasporten. För att färskgasen inte ska fara rakt igenom cylindern och ut genom avgasporten har kolven en nock, eller ”skidbacke” som riktar färskgasen upp mot förbränningsrummet när denna strömmar ut genom överströmningskanalen. Efterföljaren till detta system var vändspolningen som även kallas Schnürle-spolning efter uppfinnaren Adolf Schnürle som bland annat arbetade åt DKW.
Varför en tvärspolad motor skulle få loppa oftare än andra kan jag bara spekulera i. Det kan bero på det primitiva spolningssystemet. En av nackdelarna är att växlingen mellan färsk och förbränd gas är sämre – gaserna blandas mer än vid vändspolning. Detta kan ju resultera i flera ”loppor” på stiftet (kolbrygga på fackspråk). Den större arean på kolvtoppen gör också att man inte kan hålla så hög förbränningstemperatur på en tvärspolad motor – kolven drar helt enkelt åt sig mer värme jämfört med en plan eller svagt konvex kolvtopp vilket kan leda till nypningar. Låg förbränningstemperatur ger lägre temperatur på tändstiftet som kan leda till att sotet inte bränns bort som det är tänkt. Här kan man testa med ett varmare (mjukare) tändstift.
Lopporna kan också bero på skräp i tanken! En loppa består av en blandning av sot från tvåtaktsoljan och fasta partiklar som vägdamm, eller den ”okända” faktorn – föroreningar i bränslet. Det handlar om väldigt små partiklar som kan passera både bränslefilter och munstycken.
Kör så det ryker!
Jim Lundberg



