Fråga
Hej.
Jag har en NSU Prima 1959 som är utrustad med dynastart. Efter renovering av vevaxeln då jag fick demontera ankaret, som även utgör svänghjul, tappade den magnetismen.
Jag har polariserat den (man kör generatorn som motor). Har god kraft i startdelen och även generatordelen, men lite svagare än startdelen om man strömsätter D+. Jag har försökt att ge D+ en kort stöt till batteri- när bensinmotorn går, men inget resultat. Den borde nypa till. Det konstiga är att om jag polvänder start eller generator så går den samma håll! Den borde väl snurra baklänges?
Allt fungerade innan och det sitter ett modernt Bosch laddningsrelä. Dynastarten är av märket Bosch och allt är i ordning.Hoppas att jag kan få ett tips av er, då kunskap om dynastarter är svår att finna.
M.v.h
Bengt Persson
Svar
Man brukar bara behöva trycka ihop kontakterna till bakströmsrelät ett kort ögonblick för att den lilla magnetism som behövs ska återuppstå i generatorns polskor. Detta görs då med avstängd motor. Att en elmotor envisas med att snurra åt samma håll oavsett hur man kopplar in den har med lindningens utförande att göra och är relativt vanligt. Jag tror att rätt man för att hjälpa dig är Kjell Gäf i Sösdala. Honom når du på 0451- 611 74.
Jim Lundberg



