Renoveringsproblem med DKW RT250

Fråga

Hej.

Jag håller på att renovera en DKW RT 250 som legat i lådor och plastpåsar i kanske 30 år, och har stött på några problem vid monteringen.

1. Motorhalva transmissionssida: lagerlägen för inre ramlager. Problemet är att lagerhuset är endast 16 mm djupt fram till segersäkringen. Detta leder till att lagret får ett utstick på 1 mm in i vevhuset. Jag har aldrig varit med om att ett lager hamnar om än så lite utanför vevhusplanet mot vevaxeln!

2. Kolvens längd? Det följde med en splitter ny för 30 år sedan inhandlad Mahle kolv 70,5 mm det vill säga 1:a överdimension. Det var precis att det gick och få bort all kännbar rost och hamna rätt i spel. Men nu till det skumma. När kolven är längst upp täcks fortfarande cirka 12 mm av insugningsporten av kolven. Även detta är något jag aldrig sett på annat än hemmatrimmade moppar. Oftast brukar kolvkanten ligga i kant med eller någon mm över insugets överkant.

3. Det finns gamla rostskador bland annat på den yta som ligger mot stefatätningen på generatorsidan. Någon har tipsat om kemisk metall och sedan svarvning till rätt dimension eftersom det mekaniska trycket från tätningen är lågt.

Bengt Göransson

Svar

Hej Bengt!

Jag tar dina frågor i tur och ordning.

1. När det gäller ramlagren så händer det att de sticker ut en aning ur sina hål. Det enda som är viktigt är att vevaxeln får plats mellan ramlagren när blockhalvorna är hopdragna! Mät djupet från blockets delningsplan (tätningsytan) ner till ramlagrets innerbana på båda halvorna. Lägg ihop dessa mått och jämför detta mått med vevaxelns bredd. Axialspelet på en vevaxel bör vara 0,10 – 0,20 mm. Vevaxeln ska alltid vara smalare än avståndet mellan de innersta ramlagren och man fyller då upp detta utrymme med shimsbrickor på axeltapparna tills man kommit ner till rätt axialspel.

2. Jag har tyvärr ingen motor som jag kan ta isär och mäta kolven på, men jag tog en titt i insuget på redaktör Björns NV 36 och där ligger kolvskörtet precis i överkant på insuget när kolven står i topp – precis som det brukar vara. En möjlighet är att du kapar upp kolven vid insuget precis som när man trimmar moppemotorer. Fast det känns som att du bör skaffa en annan kolv.

3. Den yta som packboxens tätningsläpp ligger mot måste vara i bra skick om det ska bli tätt och om livslängden ska bli lång. Jag tror inte på kemisk metall som lösning på detta problem. Om skadorna är små kan man ofta putsa bort dem med fint slippapper (kornstorlek 400 – 800). Det finns en reparationsmetod som består av en tunn stålhylsa som man trär över axeln. Hylsan finns bland annat hos Jacking AB (08-600 05 60) och heter ”Speedi-sleeve”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen