Fråga
Hej Jim och ni andra tekniker.
Har idag plockat isär en 2 ports Pierburgförgasare till min VW lastbil från 1986. Problemet var att den bara gick på fullgas. Det visade sig att förgasaren flödade över kraftigt. Efter att ha plockat isär den märkte jag att ena flottören var mer än halvfull och att den andra också hade en del bensin i sig! Jag synade och klämde försiktigt för att se om jag kunde hitta läckan men det var utan resultat.
Tänkte sedan att om jag värmer med hårtorken så kommer bensinångorna att pressas ut genom något litet hål i gjutskarven. Men så blev det inte. Jag har nu värmt dom med hårtorken i 7 timmar och dom är nästan tomma. Min teori är att bensinen läcker mycket långsamt igenom plasten. Kan det vara så och har modern bensin lättare kan läcka igenom plast än den äldre bensinen. Jag har tankat V- power några gånger, kan det ha påverkat? Till sist, finns det någon produkt som man kan pensla på fet plast och som är helt bensinbeständig?
Svar
Bensin har en otrolig förmåga att krypa in genom små hål och springor. Det är svårt att få någonting att fästa på feta plaster. Dessutom brukar bensin ta knäcken på det mesta i kemikalieväg över tid. Hur V-power beter sig mot plast kan jag inte svara på. Om du inte kan hitta reservflottörer till din förgasare kan du börja med att leta upp hålet/hålen i dina flottörer. Lägg dem i frysen någon timme. Håll dem sedan under ytan i varmt vatten. Den kalla luften expanderar då av värmen och det bubblar ur eventuella hål, precis som när man kollar upp en punkterad cykelslang. Var beredd med en tuschpenna och ringa in hålen – det bubblar bara en kort stund, och missar du att märka upp får du göra om hela proceduren.
Ta en lödpenna och stryk med spetsen över hålet i flottörer. Fast du måste rengöra spetsen noggrant först. Dra den i varmt tillstånd mot en fuktig trasa så att allt tenn och flussmedel försvinner.
Jim Lundberg



