Fråga
Hej! Ville fråga angående min vespa. Jag har haft den i ett halvt år nu och när jag köpte den från blocket så gick den hur bra som helst, men en månad senare gick den inte som den skulle. Om man körde på 50 så saktade den ner av sig själv från 50 till 40 från 40 till 30 till noll – sen slocknade den. Det var också ganska jobbigt att starta den för att få igång den eftersom det tog ett tag tills den startade. Jag och pappa kollade igenom den. Vi bytte cylindern och vi köpte ny kolv och ringar. Vi har kollat allt som har med bensin och olja att göra och allt är perfekt. Det som inte gör så att den startar nu vet jag inte, men när man försöker starta den, alltså gasar, så hör man att den är jättenära att startas det låter verkligen så. När vi köpte den nya kolven med ringarna så gick ringarna sönder och då la vi på den gamla kolvens ringar på den nya, och dom är 1 storlek mindre. Kan det vara från den att det inte kommer in så mycket luft eller? Men vi vet inte vad felet är. Vore jättesnällt ifall ni kunde ge mig lite tips.
Sally
Svar
Om de gamla ringarna har en mindre diameter än den nya cylindern blir det tokigt! En kolvring blir inte helt rund förrän den ligger i en cylinder med rätt diameter, och om så inte är fallet kommer det att läcka mellan ringar och cylinderlopp. Resultatet blir att man tappar kompressionen vilket är en förutsättning för att motorn ska starta och gå. Köp nya ringar! Kolla på nya kolvens topp om det står ett mått där typ ”37.95” eller liknande. Detta är måttet som talar om hur stor kolven/cylindern är. Eller ta med er kolven när ni köper ringarna så kan de även lägga på ringarna på kolven åt er.
När kolven ska in i cylindern gäller det att trycka ihop ringarna så att de går in. Dessutom finns det ett stift i varje ringspår i kolven där kolvringens öppning ska befinna sig. Det är bäst att vara två när man lägger på cylindern över kolven – en som håller i cylindern och en som klämmer ihop ringarna på kolven.
Jim Lundberg



