Kortlivad Albinmotor

Fråga

Har en nyinköpt mc med mer eller mindre ostartad Albin 500cc. Motorn är enligt utsago renoverad, har lättad vevaxel och BSA-kolv. Vid provkörning stannar den tvärt efter några minuter som om den nyper, men kan ej märka att så är fallet genom att ta ur stiftet och dra runt motorn. Kan inte hitta någon ventilation av vevhuset. Skulle detta kunna vara problemet.? Söker alla möjliga svar utan att behöva riva ner motorn.

MVH. Tommy (blivande classicracer)

Svar

När en motor nyper beror det på att kolven av värmen blivit så stor att den helt enkelt inte får plats i cylinderloppet. Oljefilmen trängs undan och när det blir metall-mot-metallkontakt ökar temperaturen blixtsnabbt och kolven sväller då så att den ofta fastnar i loppet. I och med detta försvinner både friktions- och förbränningsvärme och kolven leder då bort värmen till cylindern och krymper på kort tid så att den lossar. Om det nu är nypningar du råkar ut för kan det bero på tre saker, var och en för sig, eller tillsammans.

1. Kolvspelet är för litet och kolven fastnar då i cylinderloppet när den värms upp.

2. Tändningen är för sen vilket leder till högre motortemperatur.

3. Bränsleblandningen är för mager vilket också leder till högre motortemperatur.

Kolla hur tändningen står och titta på tändstiftet. Ett kritvitt stift tyder på orsakerna i 2 & 3.

Testa med att köra den med lite choke. Då går den lite svalare. Om motorn har nypt så kan kolven ha klarat sig från allvarliga skador. Ibland kan man knappt se att en kolv har nypt, men det händer givetvis att skadorna är större. Konstigt nog fastnar det oftast gjutjärn från cylindern i den mjuka kolven, men sällan tvärtom. Jag förstår att du helst vill slippa riva motorn, men om den fortsätter att nypa måste något göras. Dessutom kan det ha uppstått skador på kolv och cylinder som kan förvärras om man inte åtgärdar dem. Vevhusventilation måste man ha om man vill ha en oljetät motor, men jag tror inte brist på ventilation orsakar problemen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen