Fuktkänslig Kawasaki 400

Fråga

Jag har köpt en 2-cylindrig Kawazaki 400 från 1988. Den har stått i garage det mesta i cirka 2 år. I fint väder går den bra, men när det är fuktig luft är den kass! Tog ut den från garaget och körde ca 600 meter – sen började den hacka på låga varv. Den gick att hålla igång den en stund genom att hålla högt varvtal men sen bara dog den! Går inte att starta direkt, men efter en stund går det bra att starta. Jag har bytt tändstift, tändkablar och tändhattar. Kan det vara tändmodulen? Trodde först att det var skit i förgasaren, men då skulle dem väl inte fungera vi fint väder?

mvh Magnus

Svar

Kolla tändkabelanslutningarna vid tändspolarna. Det kan vara överslag runt dessa anslutningar. Det kan även vara vatten eller andra föroreningar i förgasaren, men då har det varit rena tillfälligheter att symtomen uppstått när det varit fuktigt ute. Tändmoduler brukar oftast bara ha två lägen: fungera eller inte fungera, men sällan några mellanting. Kolla kabelanslutningarna till modulen. Spreja kontakter och anslutningar med kontaktsprej. Eftersom du bytt till nya tändkablar och tändhattar bör det inte finnas så mycket mer som kan påverkas av fukt. Äldre Hondor hade en tendens att samla vatten runt tändstiften vid körning i regn vilket kunde ställa till det när tändstiftet till slut låg och badade i vatten.

Jim Lundberg

Rulla till toppen