Kallstartproblem på Honda CB400

Fråga

Efter kalla nätter har min Honda CB400N 1982 svårt att tända på vänster cylinder, alltid bara på vänster cylinder. Efter olika råd så har jag bytt i tur och ordning: tändspole, CDI-boxen samt förgasaren. Och problemet är fortfarande kvar! Hur är det möjligt. Så vad ska jag ge mig på? Byta cylindrarna? Det verkar ju som om något tightas till när motorn blir varm. Tacksam för svar!

Hälsningar Roger Forslund

Svar

Kolla först och främst om tändstiftet på den ”döda” cylindern är vått eller torrt. Vått stift betyder tändningsproblem, torrt stift betyder bränsleproblem. Ta ett kompressionsprov på båda cylindrarna. Nu har du bytt så mycket så det kan inte återstå många saker som kan krångla. Slitna oljeringar kan ställa till det då olja leds upp till förbränningsrummet och kan släcka ett tändstift. Kallstartsproblem kan även vara en justeringssak, men jag förutsätter att du justerat den nya förgasaren.

Att motorn skulle kärva när den blir varm låter osannolikt om den inte är nyrenoverad och oinkörd, förstås. Fast om den blir onormalt varm kan den givetvis kärva och till och med skära. Låna eller köp en IR-termometer och mät temperaturen på avgasrören så nära topplocket som det är möjligt. Då japanerna envisas med dubbelväggiga avgasrör kan det vara svårt att säga vad det ska vara för temperatur, utan man får istället koncentrera sig på temperaturskillnaden mellan rören. Om ena röret är är exempelvis hundra grader varmare eller mer, kan det vara något fel. Ju magrare bränsleblandning, desto hetare avgaser. Samma sak händer vid sen tändning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen