Fråga
Är kluven på hur riktningen av svänghjulskilen skall stå på min JB 128. Jag har sett flera varianter. Till exempel visas en bild vid en fråga om ramlager där kilspåret står rakt åt höger. Vid en annan fråga om tändproblem på JB 128:an skall spåret vara rakt åt vänster. Vilket är rätt? Min 128 startar lätt men skjuter i motorn efter ett litet tag, speciellt när belysningen slås på. Kilen vid svänghjulet på min hoj står i höger ”mungipa” när kolven är i topp.
Vore ytterst tacksam för svar.
Matta!
Svar
Jag förstår att det verkar lite förvirrande, men vevaxeln på bilden i svaret ”Lager till JB 128cc” har transmissionsaxeln vänd mot kameran, inte svänghjulsaxeln. På mina lösa axlar i reservdelslådan står kilspåret på svänghjulssidan rakt åt vänster när vevtappen är rakt uppåt. Om din motor börjar skjuta och smälla efter en stunds körning är förmodligen tändspolen och/eller kondensatorn på väg att ge upp. Det kan även vara fältbrytningsavståndet, även kallat abriss, som är för litet.
Ett av symtomen vid för litet abriss är just tändstörningar när lyset slår på, men då ska det egentligen vara så även när motorn är kall. Testa med att minska brytaravståndet en aning – då ökar abriss. Du får justera förtändningen efter denna åtgärd. Brytaravståndet ska vara 0,35-0,45 mm och förtändningen ska vara 4,5 mm. Vill du mäta abriss så ska det vara 7-10 mm på JB:n. Detta är då avståndet mellan en magnet i svänghjulet och ena polskon på tändspolen precis när brytarna öppnar.
Jim Lundberg





