Ingen gnista på Honda MT5

Fråga

Tjenare.

Jag har en Honda MT5 från 93. Har nyss renoverat den och när jag skulle starta den fanns det ingen gnista. Jag har kollat så att det finns ström upp till tändspolen, men jag har också mätt tändspolen som är helt död. Vad tycker du ska jag köpa en ny tändspole och se om det fungerar?

Svar

Honda MT5 har en CDI-box som styr tändningen. Vid vevaxeln finns en induktiv givare som ger boxen styrpulser som leder till gnista på tändstiftet. Tändspolen på denna moped bör inte innehålla någon elektronik, utan bara koppartråd. Om så är fallet ska det gå att mäta upp en viss resistans (motstånd) om man mäter mellan de två anslutningarna för primärström. Om resistansen är oändlig kan det betyda att det är avbrott i spolens primärlindning vilket innebär att den har gjort sitt och måste bytas. Det finns tyvärr undantag där spolen verkar vara trasig vid mätningen på grund av att man stoppat in vissa komponenter i den.

Om du mäter spänningen från CDI-boxen upp till tändspolen och samtidigt kickar runt motorn ska spänningen försvinna kortvarit varje gång boxen får en styrpuls. Detta kräver en analog mätare med visare. Digitalt visande mätare brukar inte hinna med att visa den korta frånvaron av ström. Eventuellt kan en testlampa användas som då ska lysa hela tiden, men blinka till när man kickar. Om givaren och boxen visar sig fungera efter detta test är det troligtvis tändspolen som är trasig. Det verkar bara lite konstigt att tändspolen skulle ha självdött medan du renoverade motorn. Tänk på att elektroniken i CDI-boxen kan ta skada av trasiga tändspolar. Även tändspolar av fel typ kan skada boxen. Kolla om du kan låna en originalspole och testa med innan du köper en ny spole.

Jim Lundberg

Rulla till toppen