Bränsleproblem på Bingförgasare

Fråga

Hej.

Jag har ett problem med min 12mm Bingförgasare på min Puch Dakota årsmodell 1971. Mopeden har stått i närmare 10 år så jag har gjort ren förgasaren ordentligt då jag trodde att felet berodde på lort. Problemet yttrar sig i att jag inte får tillräckligt med bränsle, jag kan faktiskt inte ens få förgasaren att flöda över. Men om jag lossar lite på locket till förgasaren så jag får ca 1mm glipa får jag ett bra flöde utan att det läcker ur bränsle genom glipan. Jag har prövat att byta locket på förgasaren och byta flottör men inget av det hjälper. Kan det vara så att jag placerat nålen på fel nivå? Har ni några fler tips på vad felet kan bero på?

Mvh. Erik

Svar

Om det sitter samma delar i förgasaren nu som innan mopeden ställdes av ska den fungera som den gjorde förut. En trolig förklaring är att det samlats skräp i styrhålet i flottörhusets botten. Om det ligger skräp här kommer flottören att tvingas uppåt och kan då stänga av bränsletillförseln. Hålet rengörs enklast med en liten borr som man snurrar runt mellan tumme och pekfinger. Avslutningsvis blåser man med tryckluft. Att flottörnålen skulle ha hamnat på fel nivå låter osannolikt då den bara har ett spår som flottörens låsfjäder hakar tag i. De flesta bingflottörer till mopedförgasare har en nållängd på 42,5 mm, och då ska nålen sticka ut 12 mm upptill på flottören. Totala ”slaglängden” på flottören med locket på är cirka 3 mm.

Jim Lundberg

Bränsleproblem på Bingförgasare Bränsleproblem på Bingförgasare

Rulla till toppen