Fråga
Hej!
Jag har problem med en Yamaha FS1, som har en bladfjäder som öppnar och stänger insuget. Vid ökat gaspådrag så minskar hastigheten utan att den fyrtaktar eller smäller i förgasaren. Minskar jag munstycket så kan jag vrida mer på gasen innan hastigheten går ner men maxhastigheten är densamma även om jag sätter i ett uppborrat bamsemunstycke. Det som händer då är bara att motorn stannar om jag drar i choken och jag kan bara ha halvt gaspådrag innan motorvarvet minskar.
Ett råd jag har fått är att sätta nålen i översta läget för att få in mer luft i förhållande till bränslet men inte blev det bättre, snarare sämre.
Nu börjar jag misströsta men jag har gett mig själve den på att försöka att få motorn att gå ordentligt. På FS1 kan man inte ändra tändningen.
Fråga 2. Jag läste en förklaring om avgassystemet den 2009-09-14 av Jim Lundberg och det var den absolut bästa förklaring som jag läst om hur ett trimavgasrör fungerar.
En fråga jag har är om ett sådant avgassystem är uträknat för en viss motor eller om det går att använda för alla mopedmotorer med samma cylindervolym?
Hälsningar
MC Christer
Svar
Bladfjädern som du nämner kallas även reedventil, och för att den ska arbeta som den ska måste den kunna stänga helt. Själva fjädertungan är gjord av fjäderstål eller glas/kolfiberarmerad plast. När den åldras tappar den spänsten och byts då ut. Man bör inte försöka att vända på dem eller böja tillbaka dem. Gör man så finns det risk för att tungan går av och sugs in i motorn. En glasfibertunga kan passera genom motorn utan att skada den, men inte en ståltunga.
Det låter inte som att ditt problem är en justeringssak, utan mer som att något havererat. Om reedventilen är okej bör du kolla vevhustätningarna (packboxarna), och tändsystemet. Om tändsystemet börjar tappa orken kan det bli så att gnistan inte orkar tända så mycket bensin som det blir vid fullgas. Ett annat symtom på detta är att det rinner oförbränd olja och bensin ur avgasröret eftersom den klena gnistan inte innehåller så mycket energi att allt bränsle hinner förbrännas vid varje tändtillfälle. Har du sotat ur ljuddämparen? Om du höjer nålen i trotteln får motorn ännu mer bensin, inte mindre. Om huvudmunstycket är för litet brukar symtomen vara att hastigheten ökar något om man släpper en aning på gasen.
På fråga 2 är det så att ett avgassystem till en tvåtaktare bör vara beräknat utifrån den motor det ska sitta på. Öppningstiderna för avgasporten, motorns cylindervolym samt vid vilket varvtal man ska ta ur maxeffekten är de viktigaste parametrarna. Fast för det mesta kan man flytta över en ”trimpipa” från en moppe till en annan utan att det blir fel – möjligtvis blir det inte optimalt. Ska du tävla på bana och jaga hundradelar måste däremot avgassystemet vara skräddarsytt för motorn.
Jim Lundberg



