Fråga
Hej.
Enligt instruktionsboken ska en Husqvarna 120cc 1951 ha munstycke 65 under inkörningsperioden och sedan 60. Nu sitter 65:an kvar på min och den får väl anses inkörd efter 59 år. Vad fyller munstycket för funktion och på vilket sätt skulle ett byte till munstycke 60 påverka motorn? Är det ”skadligt” för motorn att ha fel munstycke?
Mikael
Svar
Det munstycke du nämner är det så kallade huvudmunstycket, och som namnet antyder är det detta munstycke som styr huvuddelen av bränslemängden. Ju större huvudmunstycke man har desto mer bränsle kommer det att blandas med den framrusande luften i förgasarens blandningskammare, alltså utrymmet under trotteln. I idealfallet består blandningen av 1 del bensin till 14 delar luft – då är den som effektivast. Huvudmunstycket på en så enkel förgasare som din reglerar bränslemängden från halv till full gas. Från tomgång till halvgas är det trottelnålen som styr. Förr var det väldigt vanligt att man rekommenderade större munstycken under inkörningsperioden då mer bränsle på en tvåtaktare också innebär mer olja in i motorn som då får bättre smörjning. I ditt fall har ju motorn fått bra smörjning i 59 år, men mer olja innebär också att det bildas mer sot och oljebeläggningar i förbränningsrummet och avgassystemet. Motorn blir smutsigare helt enkelt. Dessutom rekommenderade Husqvarna även en höjning till 5% oljeinblandning under inkörningen.
Fast det är bättre med för stort munstycke än för litet. Minskar man bränslemängden relativt luftmängden för mycket kommer bränsleblandningen att brinna långsammare vid varje tändningstillfälle och detta leder till högre arbetstemperatur på motorn. Dessutom får ju motorn även mindre olja vilket försämrar smörjningen. I värsta fall kan motorn skära. Om du monterar ett munstycke av storlek 60 kommer motorn förmodligen bli en aning piggare och den kommer fyrtakta högre upp i varvtalsregistret. En tumregel för de flesta tvåtaktare är att man ska välja ett huvudmunstycke som gör att motorn fyrtaktar på riktigt höga varvtal. Om en motor aldrig fyrtaktar trots att den varvas så det ”tjuter” är munstycket för litet. Man ska inte blanda i för mycket tvåtaktsolja heller. En sak som många inte tänker på är att oljan faktiskt ersätter bensinen! Ju mer olja man har i bensinen, desto mindre blir andelen bensin. Detta kan leda till att motorn överhettar eftersom en för liten bensinmängd ju ökar förbränningstemperaturen. Ska man öka andelen olja bör man därför montera ett större munstycke. Håll dig till 4% olja och munstycke 60. Om sedan motorn går varm på lågt gaspådrag får du höja trottelnålen. Skulle den fyrtakta på låga gaspådrag – ja, då sänker du nålen istället.
Jim Lundberg



