Angripen DKW Hobby

Fråga

Blev nyligen stolt ägare till en DKW Hobby och följande står att läsa i instruktionsboken (tryckt 1955) angående olja i bensinen:

Den olja Ni skall använda skall vara av ett välkänt märke med viskositetstalet SAE 50. S.k ”tvåtaktsoljor” får ej användas emedan de icke är lämpade för denna motor.

Vidare står det:

På grund av den egenart som dagens bensin har, kan det under vissa driftsförhållanden inträffa att kullager m. m. i motorn angripes av rost. Vi ber Er därför att i Ert eget intresse använda en tillsats i bränslet. Denna tillsats har namnet ”Desolite”.

Varför inte vanlig tvåtaktsolja och vad är Desolite ? Vilken olja vore lämplig att använda idag ?

En fråga till. Min är ju en DKW, och dessa scootrar byggdes även av Nymanverken (NV Hobby) Eller?

Dom både direktimporterades av Wiklunds Cykel & Motor och byggdes på licens?

Svar

Jag har studerat sprängskisser på DKW-motorn för att finna en anledning till att man inte ska använda tvåtaktsolja i en tvåtaktare. Konstruktionen på vevparti, ramlager och kolv ser ut som på vilken motor som helst. Vissa motorer använder bränslet som smörjmedel i reduceringsväxlar och kopplingar (ILO FP50 och Husqvarna Novolette) och där skulle man kunna tänka sig att fabriken vill ha en särskild olja, men i din motor kan bränslet/oljan bara nå vevpartiet och kolven. Det skulle förvåna mig mycket om inte dagens tvåtaktsoljor skulle duga till din motor som ger cirka 3 hästkrafter! Motorolja smutsar för övrigt ner både motor och miljö. Det kan ju ha varit så att tvåtaktsoljor på 50-talet var dåliga, men det kan också vara så att den tyska fabriken ”skrämde upp” den svenska generalagenten som bara vidarebefordrade kraven till köparna utan kritisk granskning.

När det gäller bensinen kan jag bara spekulera i hur den var för 55 år sedan. En trolig orsak till påståendet om rostangrepp orsakade av bensinen är att den kan ha haft ett relativt högt vatteninnehåll, och att det i kombination med en fläktkyld motor kan ha resulterat i kondensvatten i vevhuset. Särskilt under kalla dagar/korta resor. Desolite är en bränsletillsats som tillverkades av det tyska företaget Autol. Detta köptes upp av Agip 1990 som fortfarande använder varumärket ”Desolite”. Idag verkar det vara Desolite K som motsvarar 50-talsvarianten. Det är ett rengöringsmedel som även ger korrosionsskydd och rekommenderas för motorer som står stilla längre perioder. Jag tror nog att din Hobby klarar sig utan denna tillsats, men den finns fortfarande om du vill använda den.

Den såldes mycket riktigt under Nymans ”flagg” då den hette NV 70 Hobby. Att de även skulle byggts på licens av Wiklunds Cykel & Motor har jag tyvärr ingen uppgift om.

Jim Lundberg

Angripen DKW Hobby Angripen DKW Hobby

Rulla till toppen