Fråga
Hej.
Köpte en Maraton MA277 (Monark m277) med JB 150 cc motor förra sommaren. Har renoverat motorn nu och undrar hur ett par delar till kopplingen ska monteras, då jag fick dem i en påse. Har ritat en skiss på hur jag tror det ska vara, se särskilt på pinnarnas rundning. Är det rätt? Vill ha allt original.
Har även problem med att hitta växellådsolja. Läste i forumet att man ska ha 80/90 och inte GL-5 som verkar vara det enda som finns. Är det något mer att tänka på vid val av oljan? Var kan man köpa oljan? Läste i manualen att det original skulle vara ”Mobiloil D”, finns det ersättningstabeller?
MVH
Olof
Svar
Tryckstängerna är rätt vända med rundade änden utåt, men kulan ska sitta mellan stängerna, inte mot kopplingens tryckplatta. Jag tog mig friheten att ändra din skiss så att kulan hamnade rätt. Jag håller på att lägga sista handen på boken ”Stora Tvåtaktsboken” – en reparationshandbok som innehåller massor av arbetsmoment och tabeller, och där jag dessutom demonterar (och sätter ihop!) 21 stycken motorer, där JB 150 givetvis är med. Kolla i kommande nummer av Classic Motor!
I kopplingen på JB 150 ska det sitta en bronsbricka under kopplingsnavet – hoppas du fick med den. Mobil D är en rak SAE 50-olja. Sådan olja kan du hitta i biltillbehörsbutiker, ofta under namnet ”Classic 50” eller liknande. Kolla även under frågan ”Vad är Mobil D?” här på Fråga experten.Här kommer lite fakta ur boken:
Tekniska data JB 150
Packbox utgående axel: 1 st 25x40x10 mm
Tryckstång koppling: 2 st 1/4” (6,35 mm) x 88 mm. 1 st kula 1/4” (6,35 mm)
Kopplingsplunch: Härdat stål, 15×31 mm
Bronsbricka koppling: 15x28x3 mm
Vevlager: 40 st rullar 4×6 mm.
Viskositet på gamla oljebenämningar
Essolube 50: SAE 50
Mobil Arctic: SAE 20
Mobil A: SAE 30
Mobil BB: SAE 40
Mobil D: SAE 50
Shell X 100-30: SAE 30
Jim Lundberg






