Bränsle och Tändinställning Puch Dakota 1974

Fråga

Hej Jim!

Lite frågor angående min Puch Dakota från 1974.

1. Hur många procent olja ska det vara i bensinen?

2. Ska det vara 98 Oktan? (Kör 60cc+12mm Bing med justerbar blandskruv)

3. Hur ställer jag sen blandskruven på bästa sätt?

4. Vad ska jag göra när jag inte kan få högre förtändning än 1,6 mm?

Har vridit den (nya) tändplattan så mycket jag kan motsols och brytarna öppnar prick 0,40 när dom är högst på nocken.

5. Vad ska förtändningen vara cirka med min bestyckning – original är väl 1,8-2,2 mm?

Tack på Förhand.

Svar

Vi kör svaren i tur och ordning.

1. Förr i tiden skulle det vara 4 % oljeinblandning i din moped. Med de nya tvåtaktsoljorna kan du gå ner till 3 %. Om motorn har en nållagrad kolvbult kan du ofta gå ner till 2 %. (Din motor har troligtvis inte nållager original)

2. Om du inte har extremt hög kompression och/eller du hör att motorn knacka vid belastning ska det räcka med 95-oktanig bensin.

3. Om du med blandskruv menar ett ställbart huvudmunstycke ska du inte dra in det (= magrare blandning) mer än att motorn fyrtaktar någon gång på maxvarv. Vill man undvika nypningar och skärningar på sin tvåtaktsmotor ska man se till att den får så pass fet blandning att den fyrtaktar på maxvarv.

4. Om det inte går att få högre förtändning än vad instruktionsboken förordar beror det ofta på att man har fel eller slitna delar i tändsystemet. Sliten fiberklack på brytararmen är en klassiker.

5. Jag har uppgiften 2,5 mm + 0,2 mm för Puchmotorn samt 0,35-0,45 mm i brytaravstånd, men sådant kan ju ändras genom åren. Generellt så brukar man ställa tändning något tidigare på trimmade (högvarviga) motorer för att förbränningstrycket ska hinna nå sitt maximum när kolven ska till och vända i övre dödläget. Prova dig fram, och använd gärna en stroboskoplampa (se Classic Motor nummer5-2009).

Kör så det ryker!

Jim Lundberg

Rulla till toppen