Oljeläckage i NSU Max 1954

Fråga

Hejsan.

Jag provstartade min nyköpta NSU Max igår och det verkade förstås mystiskt att oljetanken var helt tom, men jag fyllde i en liter olja och sparkade igång den. Den lät bra och jag varmkörde försiktigt. Inte mycket skrammel från kamdrivning eller kolv/block. Men plötsligt började det rinna olja från ramen bakom motorn i en strid ström och jag stoppade maskinen med en gång. Ramen omsluter bakre delen av motorn och jag kan inte se om det sitter någon ventilation där. Alltså verkar det som om motorn inte pumpar tillbaks oljan… skall man lufta returoljevägen på något vis? Någon teori om var oljan kommer ut ur motorn och vad jag kan göra åt det.

Vänligen Hasse Dremar

Svar

Det här låter som ett klassiskt fall av ”wet-sumping” alltså när all olja i oljetanken runnit ner i vevhuset under vinteruppehållet. Oljan sipprar då sakta förbi oljepumpen och fyller upp vevhuset. Den stackars knutten tittar sedan förskräckt ner i tanken och konstaterar att oljan är slut och fyller därför på med ny olja. När sedan motorn startas börjar returoljepumpen att pumpa upp all olja i oljetanken – men där finns ju redan olja, och resultatet blir att man i värsta fall har dubbla mängden olja i systemet. Eftersom det inte finns plats för så mycket olja måste det rinna ut någonstans. Oftast kommer då oljan ut i ventilationsslangen uppe vid oljetanken.

Tappa ur lika mycket olja som du hällde i vid starten och låt sedan motorn gå en stund på tomgång så ska du se att allt återgår till det normala igen. På många motorcyklar sitter returoljeröret precis under hålet för påfyllningslocket i oljetanken så att man ska kunna se att returpumpen arbetar som den ska genom att skruva av locket och kika ner i hålet. När man startar upp motorn kommer det först en stråle med ren olja som sedan övergår till oljeskum. Detta skum har också satt griller i huvudet på folk eftersom det ser ut som om det bara kommer luft, men så illa är det inte. Det är nämligen så att returpumpen har större kapacitet än matarpumpen för att säkerställa att vevhuset blir tömt på olja. När vevhuset är tömt på olja suger returpumpen upp oljan fortare än vad den hinner rinna till och då blir det oljeskum som bubblar upp i oljetanken.

Wetsumping är helt normalt på motorer med torrsumpssystem, fast det finns en del som monterar en kran på matarpumpens ledning för att slippa kicka runt en vevaxel som ligger i ett bromsande oljebad på våren. Men – det gäller att komma ihåg att öppna kranen! Annars skär motorn vid första provturen …

Jim Lundberg

Rulla till toppen