Fråga
Hur ställer man in bränslet till en FS 1:a? Allt original utom grov krök och 16mm insugsplatta så att den går bra och inte värmenyper efter renovering av vevaxeltätningar och alla andra tätningar. Den hade skurit så även kolv och cylinder är bytt.
Svar
Jag har bara originalinställningarna till FS 1:an, och har du ändrat insugningshålets diameter och krökens tjocklek gäller inte dessa värden längre. Generellt ska en tvåtaktare alltid fyrtakta på höga varv – då kan man vara säker på att den inte går för snålt. I originalutförandet ska exempelvis luftskruven stå 1,5 varv från botten. Drar man in skruven blir blandningen fetare och omvänt. Beroende på vilken motorversion ska huvudmunstycket vara 105 eller 115. Nålläget ska vara nummer 3-4. Även här kan du behöva justera för att den ska få rätt blandning.
Kolla även svaret ”Ryckig Honda CB400 N 1983”. Där kan du se hur du kollar förgasarens olika register genom ett så kallat ”Plug Chop”.
Jim Lundberg



