Nålläget på AMAL 361

Fråga

Hej, och tack för alla bra svar jag har fått, här kommer en fråga till:

På min Husqvarna 120 cc från 1951 sitter en Amal 361. Jag har bytt munstycke till 60 (från 65 som var inkörningsmunstycket som satt kvar) och i samband med det flyttade jag även trottelnålen till läge 2 som jag läst i ett annat svar (den satt i läge, 1 det vill säga lägst ner). Nu vill den inte gå riktigt rent. Vad har nålen för funktion och hur påverkar det motorn vid tomgång, fullgas och så vidare? Vad händer om man flyttar nålen uppåt eller neråt?

Svar

Nålens position påverkar huvudsakligen förgasarens mellanregister, alltså runt halv gas. Ju högre nålen sitter i trotteln desto mer bränsle får motorn i förhållande till luftmängden. På fullgas är det huvudmunstycket som ”bestämmer”. Sätter man nålen för högt brukar motorn ryka och fyrtakta på halvgas. Om nu motorn går ojämnt på halvgas kan det vara nålen som sitter för långt ner vilket ger för mager blandning. Prova dig fram med olika nålpositioner. Men om motorn inte går bra förrän nålen sitter i något av ytterlägena (högst eller lägst) kan det vara andra fel. Tjuvluft eller felaktig flottörhusnivå är några anledningar.

Kolla även svaret ”Ryckig Honda CB400 N 1983”. Där kan du se hur du kollar förgasarens olika register genom ett så kallat ”Plug Chop”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen