Fråga
Hej på er.
Som ett litet semesterprojekt håller jag på och försöker få igång en gammal Panther M75 från 1951 som tidigare ägare inte hanterat så snällt. Bland annat är bensinkranarna av den gamla engelska push-pull typen med flat slid. Jag blir inte riktigt klok på hur packningarna förväntas fungera i denna konstruktion, om reservdelar finns att köpa eller om man måste tillverka själv.
Vidare funderar jag på hur hårt man skall tajta åt anslutningen då sliderna även vid liten åtdragning nyper fast.
Jan Sandgren
Svar
I denna typ av bensinkranar sitter det två runda korkpackningar – en på varje sida av sliden. Om dessa packningar är för tunna kommer kranen att läcka bensin. Om de däremot är för tjocka kommer sliden att nypas fast så att den inte går att röra. Man ska kunna dra ihop bensinkranen helt om den ska hålla tätt och inte gänga upp sig under färd. Det är dock rätt vanligt att kranen kärvar direkt efter monteringen, även med gamla packningar, och det kan ta någon dag innan korken satt sig så att trycket mot sliden minskar. Smörj in packningarna med motorolja och montera dem i kranen. Dra ihop kranen ordentligt. Korken kommer att ge efter och successivt släppa taget om sliden. Testa dagen efter och se om det går att röra på sliden. Det kan gå trögt i början, men även bensinkranar kan behöva en inkörning. Om detta inte hjälper är packningarna troligtvis för tjocka. Man kan slipa ner dem mot ett finkornigt slippapper (240 till 400 korn) mot ett plant underlag.
Nya packningar går att tillverka av en vanlig vinkork, bara man ser till att den aktuella korken är mjuk och homogen utan sprickor och hål. Vid all bearbetning av kork ska man ha höga skärhastigheter för att korken inte ska smulas sönder i ytan. I Classic Motor nummer 11/2006 visar jag hur man renoverar bensinkranar.
Jim Lundberg



