Fråga
Jag sålde jag min stora törstiga V-cruiser och letade jag upp en Enfield Robin Diesel motorcykel Den ger ut 9,5 Hk och dricker runt 0,10-0,15 lit/mil för jag ville ha råd att rulla lite även när plånboken var tunn! Nu undrar jag – kan man skrämma ur lite fler hästar från den – hur gör man?
Om inte – vad säger besiktningen om man byter ut diesel stånkan mot en 2-cylindrig diesel istället? Hur är reglerna för byggen av motorcykel med dieselmotorer? Jag skulle vilja bygga en båge med 2-eller 3-cylindrig dieselmotor
mvh
Allan
Svar
Din Enfield har en dieselmotor på 410 kubik. Motorn är ursprungligen en industrimotor från det japanska företaget Robin som tillverkar både motorer och kringutrustning till dessa så som bärbara elverk och liknande. När Enfield Robin presenterades på 80-talet skrev en engelsk motortidning så här om motorns egenskaper. ”Gasreglagets läge har en väldigt liten inverkan på accelerationen”. Man tyckte den var väldigt slö, men lovordade samtidigt den smått otroliga bränsleförbrukningen som kunde ligga på 200mpg (200 miles per gallon).
Hur man ska få ut mer effekt ur en sådan motor är svårt att svara på. Man kan ställa upp insprutningspumpen så att motorn får mer bränsle, men samtidigt får man en ganska ”rökig” motor då den kommer att gå med bränsleöverskott. När det gäller regler för ombyggnad av motorcykeln får vi hänvisa dig till myndigheterna. Kolla med Svensk Bilprovning på: https://www.bilprovningen.se/
Jim Lundberg



