Fråga
Hejsan
Jag har en Honda MT-5 som går ojämnt på tomgång ibland. Den går upp på högre varvtal än vad det ska vara på en tomgång. Jag har kollat så att inte trotteln fastnar, men det gör den inte. Men stänger jag av motorn och startar den igen så går den fint på tomgång tills jag börjar köra lite – sen händer samma sak (för hög tomgång). Sedan fyrtaktar den som sjutton vid fullt gaspådrag på raksträckor. Den startar alltid på första kicken när den är varm. Vad är problemet med fyrtakt vid full gas och hög tomgång ibland? Problemet med tomgången händer cirka 7 av 10 gånger.
MVH Gabriel
Svar
Om en motor fyrtaktar vid fullgas är det oftast huvudmunstycket som är för stort. Det kan även bero på en trasig flottör som låter flottörhusnivån bli för hög. Skaka på flottören så hör du om det skvalpar i den. Är det en plastflottör som är otät är det bara att byta ut den. En mässingsflottör går däremot att laga med en lödkolv.
Att en motor rusar på tomgång brukar bero på att trotteln inte går ner till sitt viloläge i botten. Det behöver inte vara trotteln som kärvar, utan ofta är det gasvajern som trilskas. En vanlig orsak är att man klämt vajerhöljet mellan styrstoppet och framgaffeln. Den höga tomgången kan också bero på att motorn tar in ”tjuvluft”, alltså att den får in mer luft än den behöver. Kolla förgasaranslutningen och cylinderfotspackningen. Även packboxarna i vevhuset kan ge liknande problem om de är slitna/torra och släpper in luft i vevhuset.
Kolla att reedventilerna (”flapsen”) verkligen stänger ordentligt. När de blir gamla tappar de spänsten och tätar sämre.
Jim Lundberg



