Fråga
Hur byter man lameller på en Vespa Touring från 1962? Och hur många kontakter skall det vara på ljusomkopplaren?
Svar
Jag kan svara på den första frågan och låter Thomas Sjölund svara på den andra i ett separat svar.
Att byta lameller på en Vespa är inte så avancerat, men det finns en del fällor som man måste undvika. Jag har precis avslutat arbetet på reparationshandboken ”Stora Tvåtaktsboken” där jag demonterar och monterar 21 stycken motorer framför kameran och visar alla arbetsmoment. En av dessa är en Vespamotor.
Jag har inte utrymme här att beskriva hela processen med lamellbyte, men jag kan visa ett par bilder ur boken och ge dig en kortfattad beskrivning. Lossa kopplingens centrummutter. Vrid sedan vevaxeln så att krysskilen pekar uppåt (viktigt!). Dra försiktigt ut hela kopplingen, och se till att hela kopplingsnavet följer med (viktigt!). Hjälp till med en skruvmejsel så att navet verkligen följer med. Om du inte gör så här kommer krysskilen samt massor av nålar att ramla ner i motorn och då måste den delas! Ta sedan kopplingskorgen och pressa ihop den med en skruv och stora brickor så att låsringen kan tas bort.
Jim Lundberg





