Fråga
Har en nyborrad cylinder och kolv till BSA M22 med dragstångsmotor som jag fick med vid ett köp, Cylindern är kraftigt överborrad till 85 mm mot 82 mm som är original så det är bara ca 3 mm gods kvar i cylinderväggarna. Kolven är märkt med NOVA 1172B 48337 på ovansidan och 82K 10 på undersidan, kolven har samma diameter i överkant som nederkant. Spelet mot cylindern är alltså i detta fall 0,10 mm i kolvens topp och samma i nederkant av kolven. Om jag förstått det rätt ska kolven vara mindre i överkant i kallt tillstånd. Går det att få fram vilket spel det ska vara i överkant av kolven så att man kan svarva ner den. Är det vågat att köra med så kraftig överborrning på en dragstångsmotor?
Robert
Svar
Jag är inte så insatt i hur M22-motorn är uppbyggd, men det är en 500-kubikare med toppventiler, och den tillverkades strax innan andra världskriget. Om det är en dragstångsmotor i den meningen att den har dragstänger som sitter fast i blocket och som sticker upp genom topplocket är detta en fördel i ditt fall. Gjutjärn har låg draghållfasthet och med dragstänger pressas ju cylindern mellan topp och block vilket är en fördel – särskilt om godset i cylindern börjar bli tunt. Cylindrar med fot som är dragna i blocket med korta pinnskruvar utsätts för dragbelastning och på trimmade BSA A10-motorer med högkompkolvar hände det att cylindern sprack och lossnade från sin fot. 1958 började BSA därför med tjockare cylinderfot på A10:an för att detta inte skulle hända.
Många kolvar är svagt koniska med den mindre diametern i kolvens överkant där den blir som hetast och därigenom sväller mest. Jag tror inte du ska svarva om din kolv förrän du testat den i cylindern under drift. Beroende på konstruktion och legering kan det vara så att din kolv ska hålla samma mått i bägge ändar. Skulle du då svarva ner den i överkant kan den bli för liten och ge upphov till kolvskrammel. Kolvspelet på 0,10 mm låter annars riktigt för en luftkyld motor med så pass stor cylinderdiameter som 85 mm. Kolvbenämningarna du uppger säger tyvärr inte mig någonting om kolvens egenskaper. Prova med att köra försiktigt ett tiotal mil. Vill du sedan vara säker lyfter du av cylindern och kollar om kolven verkar ligga hårt mot cylinderväggen i överkant. Om så är fallet kan en svarvning av kolven bli aktuell.
Jim Lundberg



