Batteri på gammal moped?

Fråga

Hej.

Går det att bygga om elsystemet på en gammal moped till batteribaserat? (inte tändningen, bara övrig el) Tänker mig ett litet 6 V mopedbatteri som laddas från ljusspolen. Därifrån tar man sen ström till lyse, signal och annat. Om det är möjligt, hur kopplar man?

Anders, Umeå

Svar

Det går att bygga om, men det är tveksamt om det blir så mycket bättre. Den enklaste versionen (översta schemat) är att bara koppla in en diod på ljusspolens kabel och sedan via en regulator till batteriet. Då får man ut likström, men tyvärr blir det då så kallad halvvågslikriktning vilket i praktiken innebär att man bara får ut halva effekten från spolen. Har du en 15-wattsspole får du bara ut 7,5 watt. Detta innebär att batteriet i längden kommer att urladdas då det bara får hälften så mycket ström som lamporna drar ur det.

En lite mer avancerad metod är att använda sig av fyra dioder (understa schemat) som bryggkopplas vilket kallas helvågslikriktning. Detta kräver dock att man lossar ljusspolens lindning från jordpunkten i spolens kärna så att hela lindningen är avbruten från jord. Sedan drar man denna kabel samt den ordinarie ljuskabeln till en likriktarbrygga. Bryggan jordas på minussidan och den andra sidan (plus) dras till batteriet via regulatorn. Nu får man i stort sett ut all effekt från spolen till batteriet, och med detta får man dessutom den fördelen att lamporna lyser starkt även om man tillfälligt står på tomgång eller kör sakta – detta tack vare batteriet som hjälper till när spolen ger mindre ström.

Det kan fungera utan regulatorn i bägge exemplen, men risken finns alltid att batteriet kokar om man kör en längre stund utan lyset påslaget. Dioder och regulator till detta hittar du hos Kjell & Company, telefon 040-680 25 00. Lämplig diod heter då 1N5400 (art.nr: 90-030) och regulatorn LM350T (art.nr: 90-060). Regulatorn behöver en kylplåt samt några extra komponenter (fråga ordermottagaren). Eventuellt måste regulatorn kompletteras med en effektransistor för att klara strömmen. Ställ in regulatorn så att den begränsar spänningen till cirka 7 volt så får batteriet lagom laddning. Du måste även byta ut tutan till en som är gjord för likström.

Jim Lundberg

Rulla till toppen