Fyrtaktande Zündapp

Fråga

Hej.

1969 fick jag en ny Zündapp KS 50. Den gick bra i början, men när den hade gått cirka 20 mil började den fyrtakta. Kompisarna sade: ”byt ut det fasta munstycket mot ett ställbart” och fyrtaktningen försvann. Jag vet att fyrtaktning beror på för fet blandning, men varför gick den då rent från början?

Roland Nilsson

Svar

Förr i tiden levererades mopederna med särskilda inkörningsmunstycken som var ett par snäpp större än det optimala munstycket för att motorn skulle få lite mer smörjning under inkörningen. Efter cirka 50 mil bytte man till det mindre munstycket som följde med mopeden. En del glömde bort att byta munstycken, och än idag kan man hitta gamla mopeder där inkörningsmunstycket sitter kvar!

Varför din moped inte fyrtaktade i början, men efter 20 mil kan jag bara spekulera i. En tvåtaktare fyrtaktar mycket riktigt när den får för fet blandning, alltså för mycket bränsle i förhållande till luft. När man belastar en tvåtaktare så slutar den oftast att fyrtakta. Det kan ju ha varit så att din motor var lite kärv (trots kromat cylinderlopp) de första milen och att detta höll fyrtaktningen på avstånd. När sedan motorn började att ”släppa” och gå lätt så började den att fyrtakta. Fast en tvåtaktsmotor ska alltid fyrtakta på toppvarv om man vill slippa skärningar. När man tävlar med tvåtaktsmotorer bestyckar man förgasaren så att motorn fyrtaktar när den varvas ur – annars kan det bli dyrt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen