Fråga
Hej!
Jag har nyligen köpt en Opel Rekord 1700 1962, och det är lite problem med bromsljuset. Hur ska egentligen funktionen vara, då både bromsljus och blinkers går på samma enpoliga lampa? Kan någon rita upp ett enklare schema på kretsdragningen och/eller förklara hur det ska fungera.
Tack på förhand.
Hälsningar Benny.
Svar
Hej Benny
Principen är helt mekanisk. Inga konstiga reläer eller knepiga kopplingar utan hemligheten ligger i själva blinkeromkopplaren (blinkerspaken).
När bromsljus och blinkers samsas om samma glödlampa går strömmen till bromsljuset via blinkerspaken (vilken egentligen är en flerpolig strömbrytare). När man inte blinkar lyser båda bromsljusen som vanligt. Blinkar man (exempelvis åt höger) bryts strömmen till höger bromsljus, samtidigt som blinkern släpper fram strömmen från blinkreläet och skickar det vidare till höger bak- och framblinkers.
Ett kopplings-/kretsschema vågar jag mig inte på att rita, men exempelvis Opus Motor (tel 0246 – 200 42) säljer kopplingsscheman till din bilmodell.
Lycka till
Robert



