Monarped med bränslebrist

Fråga

Har en Monarped från 1957 med ILO-motor som strular. Har gjort rent tank, förgasare mm. Den har gnista, men det är som den inte får bensin ändå. Kan det vara så att en liten flaga kan sätta stopp eller något annat?

Svar

Det kan vara något som ligger kvar i bränslesystemet och blockerar, men det är lätt att kolla. Lossa bensinslangen från tanken och slå på kranen. Om den nu rinner bensin ur slangen är kranen och dess filter okej. Sätt tillbaka slangen på förgasaren och ta bort luftfiltret. Sätt ett finger för förgasarens insug och trampa runt motorn några varv. Efter denna ”extremchokning” borde fingret vara blött av bensin om flottörventil och huvudmunstycket fungerar.

Kolla om tändstiftet blir fuktigt efter startförsöken. I så fall kan det bero på att gnistan är för klen för att orka tända bränslet. Man måste tänka på att det krävs 10 gånger så hög spänning för att gnistan ska uppstå under kompression jämfört med under atmosfärtryck – alltså ute i det fria. Där ska tändspolen klara att ge en gnista på minst 5 millimeter om den ska klara 0,5 mm under kompressionstrycket. Det kan även vara så att packboxarna i vevhuset är defekta så att motorn inte orkar suga in bränslet från förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen