Fråga
När jag skall växla upp från ettan till tvåan på min ILO Blue Fighter Mod 95 blir det först friläge, vid nästa växlingsmanövermanöver blir det treans växel. Tips om orsak?
Björn Johansson.
Svar
Jag är lite osäker på hur din motor ser ut då jag bara sysslat med de äldre varianterna där den vänstra motorkåpan är mer spetsig i bakkant. I Stora Tvåtaktsboken visar jag hur man renoverar och justerar ILO 150cc som satt på äldre Blue Fighters. I denna går axlarna till växelpedal och växelmekanismen genom hela motorn och i grussprutet vid kedjedrevet brukar dessa axlar glappa upp ordentligt i godset vilket kan få växlarna att krångla.
Med lite tur kanske det räcker med att justera växlarna. Det går i korthet till så här (ur Stora Tvåtaktsboken):
”När pedalen är monterad ska växlarna justeras. Förutsättningen är att tvåans växel ligger i. Om så inte är fallet kan man ta en svetstång och vrida växelaxeln tills tvåan ligger i. Lägg en kopparplåt eller gummiduk mellan tången och axeln så axeln inte skadas. Skjut nu på kuggsegmentet på sin kona och se till att dess två kuggar hamnar på varsin sida om den mellersta kuggen på växelmekanismens tre kuggar. Vrid sedan segmentet så att klinkans bägge tänder hamnar på samma avstånd till de två innersta hacken på växelplattan. Knacka sedan fast segmentet på sin kona och dra fast muttern.”
Jim Lundberg



