Kuckel med Hemi

Fråga

Hej!

Jag kucklade med en Chrysler Imperial Custom Newport 1953 med 331 Hemi. Den har dubbelbrytare. Om jag kommer ihåg rätt så var de parallellt kopplade typ kondensatorn. Vad vill man vinna med detta system? Då två nockar lyfter var sin brytare så kan det aldrig ske exakt i tid utan någon liten nanosekunds skillnad men kanske det dock är försumbart eftersom kondensatorn börjar tömma laddningar då brytarna når varandra och vilket måste pågå ända tills brytarna igen skiljs åt och induktionen sker.

Denna tid (slutning-brytning) är ju mycket lång i förhållande till den lilla differens i tid då dubbelbrytare ”gemensamt” öppnar.

För det är väl tänkt att de ska öppna så samtidigt som möjligt. För ögat tyckte jag att det var en mycket liten skillnad mellan dem då en stod på topp så var den andra mycket nära topp. Kanske var det inbillning, he, he.

Är detta med dubbelbrytare endast till för att bespara brytarnas kontaktytor eller vad?

Tackar

Lars

Svar

Hej Lars

Dina tankar om att det är två brytare som gör samma jobb är intressant, men precis som du påpekar är det svårt att få dem att öppna samtidigt, åtminstone om de inte sitter på samma nock på fördelaren.

Dubbla brytare är helt enkelt ett knep för att öka effekten, eftersom vanliga brytare kan ha svårt att ge tillräckligt hög spänning vid höga varvtal (vi snackar om 5 000 vav och uppåt). Har man dubbelbrytare däremot, öppnar den ena brytaren öppnar kretsen och den andra brytaren stänger den, och hokus pokus har man löst det problemet. I teorin ökar dubbelbrytare den effektiva kamvinkeln med omkring 6-7° vilket ger högre spänning och därmed färre misttändningar på höga varv.

Lycka till

Robert

Rulla till toppen