Volvo 145:a svarar inte på gasen

Fråga

Hej!

Jag har inhandlat en Volvo 145:a från 1970. När jag kört den någon kilometer tyckte jag att den gick skapligt, men inte så där superbra. Jag kikade lite och hittade felet. Upptäckte att tändkabeln till 1:ans cylinder var borta. Det underliga är då att den reagerade bättre vid gaspådrag när jag bara hade tre cylindrar än när jag hade fyra och när jag menar gaspådrag är när man stampar plattan i mattan. Då huckrar den till lite grann för att sedan i sakta mak stiga i varv. Har exakt samma problem på min PV från 1960 fast denna gick riktigt bra tills det helt plötsligt bara blev så här.

Det verkar som att accelerationspumpen inte hänger med fast jag har rengjort alla munstycken i förgasaren (pratar om PV:n).

Någon som har en aning om vad felet kan vara? Ska byta brytare samt kondensator.

Niklas

Svar

Frågan är hur resten av tändkablarna sitter. Om en motor går bättre när man tar bort en tändkabel är det definitivt något som är fel! Tändföljden på din motor är 1-3-4-2 och då kollar du att kablarna sitter rätt i fördelarlocket på följande vis: Ta bort locket och dra runt motorn för hand tills rotorn står rakt över det lilla ”hacket” i kanten på fördelaren. Nu ska 1:ans cylinder tända. Håll nu fördelarlocket rakt över fördelaren så som det ska sitta så ser du om det verkligen är 1:ans tändkabel som rotorn pekar mot. Jag har för mig att rotorn snurrar motsols på volvon, och då kollar du bara att nästa kabel på locket går till 3:an, nästa till 4:an och den sista till 2:ans cylinder – räknat motsols.

Mitt råd är att du byter ut alla tänddelar (brytare, kondensator, tändkablar, tändstift och fördelarlock) och sedan ställer in tändning och brytaravstånd enligt volvos rekommendationer för din motor. Går motorn fortfarande dåligt efter detta ligger felet hos bränslesystemet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen