Rykande Cadillac 1966

Fråga

Hej

Jag har en Cadillac 1966. Köpte den i somras och har gått felfritt men nu har den stått ute cirka en månad på en gräsmatta i regn och frost. I dag fick jag ett garage och körde den dit men efter cirka 5 km började den att gå orent och ryka svart. Motorn gick ej ner i varv som förr, den var på halvgas så jag gasade till snabbt så choken släppa. Men det blev ej bättre. Efter en stund startade jag den igen då var den lite bättre och gick ner i varv, men inte som i somras då det var varmt.

Kan det vara automatchoken som hängt sej på grund av att den stått ute i frost en månad? Kan man smörja förgasaren med något medel som hälls i tanken? Skall man ha k-sprit i tanken kanske?

Snälla hjälp mig med ett förslag på vad man kan göra. Nu står bilen i garage så nu vet jag inte hur den är nästa gång jag startar. Kanske den mår bra av att stå inne? Kan de vara så enkelt att frosten och ruskvädret har gjort att förgasaren hängt sig?

Tacksam för ett snabbt svar

Med vänlig hälsning

Börje i Vänersborg

Svar

Hej Börje

Jag tror att du själv har spårat lösningen på problemet. Det låter som ett klassiskt ”automatchoken har hängt sig” fel på din bil. Antagligen har den bara kärvat efter att bilen har stått ute ett tag och det kan rätta till sig själv efter lite körning.

Vill du inte chansa på det så blir det att plocka bort luftburken. Kontrollera att spjällaxeln till choken rör sig lätt. Smörj upp den om nödvändigt.

Rör den sig lätt bör du kontrollera givaren (om du har elektrisk choke – kommer det ström till givaren? Klickar den när du slår på tändningen? ) eller bimetallfjädern (om du har vattenburen eller luftburen choke – är fjädern hel? Utvidgar den sig vid värme?). Är den vattenburen händer det ibland att vattenkanalerna slammar igen och inte släpper fram varmvattnet, vilket betyder att du får spola ut kylsystemet.

Att hälla något i tanken för att slippa dessa problem tycker jag inte att du ska göra, men K-sprit skadar inte att hälla i tanken.

Lycka till

Robert

Rulla till toppen