Fråga
Hej.
Jag har en Amal 276 till en Monark Albin där bränslet inte matas fram från flottörhuset.
Motorn fungerar om man flödar manuellt, men slutar jag så dör hojen.
mvh,
Fredrik
Svar
Felet kan ligga på ett annat ställe än flottören. Om motorn bara går när du flödar förgasaren kan det vara stopp i huvudmunstycket eller kanalen till munstycket. Eller så har du en för lång trottelnål som stryper av tillförseln. I Amal 276 är flottören ”hängande” med ventilen i botten där också bränslet leds in. På flottören sitter ett fjädrande clips som håller fast flottörnålen. I nålen finns ett svarvat spår där clipset ska sitta om flottörhusnivån ska bli den rätta.
Sitter clipset fel kan detta leda till för hög eller för låg bränslenivå i flottörhuset. Låg nivå gör att bränslet måste sugas upp högre för att nå blandningskammaren där trotteln befinner sig, vilket ger mager blandning. Du kan kolla detta mått på plats genom att öppna bensinkranen med flottörhuslocket borttaget. Vänta tills flottören stigit helt och ventilen har stängt. Mät då avståndet från kanten på flottörhuset ner till själva flottören. Måttet skall vara cirka 18 millimeter. Om detta mått avviker mycket kan clipset sitta fel eller så har någon stoppat fel delar i förgasaren, vilket inte är ovanligt.
276:an kallas även för ”Läck-Amal” då den har många skarvar där det kan bli läckage. Kolla att alla packningar är hela och att alla anslutningar är ordentligt dragna. För att komma bort från problemet med läckage tog Amal senare fram Monobloc-förgasaren som var gjuten i ett stycke, vilket också namnet skvallrar om.
Jim Lundberg



