Fråga
Ser fram emot att läsa om Jims Autopedtwin i ert kommande Mopedalbum. Prövade själv detta med en ILO (vändbar cylinder på den) har inte fått någon sprutt i den ännu. Misstänker att en reedventil skulle göra susen. Vad tror ni?
Håkan
Svar
Det ser ut som att du använder samma vevhus till bägge cylindrarna. Problemet med denna lösning är att man tappar vevhuskompression. Förutsatt att kolvarna har en gemensam vevtapp blir vevhuskompressionen maximal vid 0 grader mellan cylindrarna (parallelltwin), och minimal vid 180 grader (boxermotor). Du har cirka 45 grader mellan cylindrarna på din ILO, inte helt olikt en viss amerikansk motorcykel. Risken finns att du tappar för mycket vevhuskompression för att den ska fungera bra. Reedventiler kan hjälpa dig – åtminstone på högre varvtal då bränslegasens egenvikt börjar spela in. Har du kollat att du fått till fältbrytningsavståndet på den främre cylindern? Testa med att köra motorn i bänk med exempelvis en borrmaskin som drivkälla. Då ser du om gnistan är lika stark på bägge cylindrarna.
Det finns en del fantastiska tvåtaktsbyggen med flera cylindrar som faktiskt fungerar. En av dessa är en Villiers V4 med runt 90 grader mellan cylinderraderna som jag läste om för några år sedan. För att den skulle fungera använde man en centrifugalkompressor mellan förgasaren och motorn, men inte som trimning utan som ”luftpump” för att kompensera för den dåliga vevhuskompressionen. Kompressorn var lågt växlad och trots det räckte varvtalet för att motorn skulle gå att kicka igång.
Min Autoped har två vevhus vilket löser ovanstående problem. Däremot fick jag trixa litet för att få vevhusen dikt mot varandra. Fast det får du läsa om i mopedalbumet som kommer att finnas i butikerna den 9 november. Som prenumerant får du den i brevlådan!
Lycka till med ILO:n! (Annars får du prova med dina puchdelar)
Jim Lundberg





