Fråga
Hej experter!
Vi är tre pensionärer som hjälper till lite på Berte lantbruksmuseum. Vi vill starta upp gamla traktorer och motorer och på så sätt göra museet levande. Magneten vi undrar över sitter på en ”hemmagjord” förbränningsmotor från 20/30 talet, med bara en avgasventil, troligen ”snarkventil” på insugssidan.
Till frågan: Kan ej hitta någon kondensator på denna magnet. Har den varit utan från början? Ger fin blå gnista (i luften), men också lite mellan brytarna, som är axiella. Jag har aldrig sett sådana förut. Brytaren sluter alltså bara när den passerar ”gropen” i tändförställningsskivan ca 10 grader. Det är ju tvärtom på radiella brytare som är öppna när nocken lyfter. Provade att koppla en kondensator parallellt över brytaren, men märkte ingen skillnad. Tack för många bra tips, ser fram emot svar.
MVH
Kalle.
Svar
Principen med axiellt arbetande brytarkontakter hittar man bland annat i Lucas ”magdyno” från 30-talet. Tyvärr kan jag inte se vad din magnet har för fabrikat. Då din magnet har en fast magnet (den hästskoformade bygeln) har den en roterande lindning. På denna typ av magneter sitter kondensatorn oftast ”inbakad” i själva lindningen och kan vara svår att överhuvudtaget få en skymt av. Kondensatorn är en förutsättning för magnetens funktion. Den ska inte bara släcka gnistan över brytarna för brytarnas skull, utan även för att brytningen ska ske så fort som möjligt. Gnistor är en ljusbåge bestående av het joniserad gas som leder ström. För att magneten/tändspolen ska ge en kraftig gnista måste brytningen ske direkt. Ljusbågen fördröjer brytningen och försämrar effekten betydligt. Lite gnistor uppstår alltid mellan kontakterna vilket är att betrakta som normalt.
Om gnistan finns och verkar stark bör det räcka med att ge magneten en mekanisk översyn. Rengör och packa om kullagerna med värmebeständigt fett. Kolla skicket på ankarets bägge släpringar (en för högspänning och en för jordning av ankaret). Putsa upp släpringarna och byt kolborstar om dessa är slitna eller oljeindränkta. Putsa brytarkontakterna och justera avståndet (cirka 0,4 mm bör vara rätt).Tyvärr så visar sig inte en tändmagnets rätta sida förrän den är riktigt varmkörd. Den kan ge fin gnista i kallt tillstånd, men vara stendöd när den är varm. Detta beror på att lindningens och/eller kondensatorns inre isolering brutits ner av värme och ålder. Då återstår bara omlindning och kondensatorbyte. Om er magnet behöver repareras kan ni kolla med denna man. Kjell Gäf, telefon 0451-611 74.
Jim Lundberg



